Skip to main content

Prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej w domu lub mieszkaniu to coraz częstsza praktyka – zwłaszcza wśród freelancerów, specjalistów z branży usługowej, twórców czy konsultantów. Z jednej strony oszczędzamy na wynajmie lokalu, z drugiej – zyskujemy możliwość ujęcia części kosztów eksploatacyjnych w kosztach uzyskania przychodu.

Ale jak to poprawnie rozliczać koszty działalności gospodarczej w domu? Sprawdźmy.

Kiedy możesz rozliczać wydatki działalności gospodarczej w domu?

Aby legalnie zaliczyć część wydatków związanych z mieszkaniem do kosztów firmowych, musisz spełnić dwa warunki:

🔹 faktycznie wykorzystujesz część mieszkania do celów działalności (np. biuro, gabinet, pracownia),
🔹 jesteś w stanie udokumentować proporcję tego użytkowania – np. przez procentowy udział powierzchni, osobne pomieszczenie lub wyodrębnienie przestrzeni.

Nie musisz mieć odrębnego wejścia, ani zmieniać przeznaczenia lokalu. Wystarczy, że możesz logicznie uzasadnić związek wydatku z działalnością.

Jak obliczyć proporcję prowadzenia działalności gospodarczej w mieszkaniu lub domu?

Najczęściej stosuje się podział powierzchni:

👉 np. jeśli masz 50 m² mieszkania, a 10 m² przeznaczasz na działalność, to odliczysz 20% ponoszonych kosztów.

Jakie wydatki możesz odliczyć w działalności gospodarczej prowadzonej w domu lub mieszkaniu?

Koszty, które możesz rozliczyć w całości:

  • telefon i internet
  • wyposażenie biura (np. biurko, fotel, lampka, komputer)
  • materiały eksploatacyjne (tusze, papier, sprzęt biurowy)

Koszty, które możesz rozliczyć proporcjonalnie:

  • czynsz i opłaty administracyjne
  • media (prąd, gaz, ogrzewanie, wywóz śmieci)
  • odsetki od kredytu hipotecznego – nie kapitał, a odsetki i tylko za część przypisaną do powierzchni firmowej
  • remont części przeznaczonej na działalność, np. malowanie, położenie paneli.

A co z amortyzacją mieszkania?

To temat, który uległ zmianie. Do końca 2022 roku można było amortyzować prywatne mieszkania wykorzystywane w działalności. Jednak od 2023 r. taka możliwość została wyłączona – dotyczy to zarówno mieszkań, jak i domów używanych na potrzeby JDG.

Wyjątek: lokale użytkowe (czyli takie, które w ewidencji mają oznaczenie jako lokal niemieszkalny) – nadal można je amortyzować.

Jak dokumentować wydatki?

Kluczowe są faktury lub rachunki dokumentujące poniesiony koszt. Wyliczoną proporcję stosuj konsekwentnie, chyba że metraż przeznaczony na część biurową uległ zmianie 😉

Co możesz zyskać?

💡 Przy dobrze rozliczonych kosztach:

  • obniżasz dochód do opodatkowania,
  • realnie oszczędzasz na podatkach,
  • zyskujesz komfort pracy bez wynajmowania biura.

Sprawy urzędowe związane z działalnością gospodarczą załatwisz online Strona główna | Biznes.gov.pl – Serwis informacyjno-usługowy dla przedsiebiorcy

Podsumowanie – działalność gospodarcza w domu lub mieszkaniu

Prowadzenie działalności we własnym mieszkaniu to nie tylko wygoda, ale i oszczędność – pod warunkiem, że wiesz, jakie koszty możesz wrzucić w działalność, jak je uzasadnić, udokumentować i rozliczyć.

Dzięki temu Twoja firma działa nie tylko z głową, ale też z korzyścią dla portfela.


Masz pytania, jak to zrobić u siebie?

Simply Accounting – księgowość bez stresu dla małych biznesów.


Leave a Reply

Close Menu

Simply The Best

Ewelina Dziedzic
T: +48  785 296 671
E: ewelina@mysimply.pl

Facebook

Zapisz się do newslettera

* pole wymagane
Call Now Button