Kto nie lubi Świąt, prezentów, przystrajania choinki i uszek w barszczu? Dla większości to magiczny i ważny czas, a magię tę właśnie najlepiej podkreślają świąteczne wystroje. Jak urzędy podchodzą do choinki, światełek i prezentów świątecznych?
Czym jest świąteczny wystój firmy? Przecież nie musi być od być traktowany jako reprezentacja firmy, która jak wiadomo nie może być zaliczana do kosztów uzyskania przychodu. Nie ma bowiem jednoznacznej, ustawowej definicji czym tak na prawdę jest reprezentacja, nie oznacza to jednak, że sam przedsiębiorca jest uprawniony do dowolnej interpretacji tego terminu. Proste! Jak wszystko w naszych ustawach!
Wystrój firmy kosztem podatkowym
Wydatki na wystrój biura nie zostały przez ustawodawcę wyłączone z kosztów uzyskania przychodów, jak i nie mieszczą się one w powszechnie przyjętym pojęciu reprezentacji.
Organy podatkowe przychylnie podchodzą do możliwości zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków na wystrój firmy. Traktowane są bowiem jako wyposażenie firmy (dekoracje są składnikiem majątku firmy). Zdaniem organu podatkowego, wydatki na zakup dekoracji lokalu wykorzystywanego w prowadzonej działalności gospodarczej mogą stanowić koszt uzyskania przychodu. Istotne jest jednak i o tym nie należy zapominać, że wydatki te nie powinny być przesadnie wystawne. Zakup choinki, bombek, światełek, czy też innych elementów dekoracyjnych można rozliczyć w kosztach jedynie w takim zakresie w jakim jest to racjonalnie uzasadnione charakterem tej działalności oraz wyłącznie pod warunkiem należytego udokumentowania.
Co organ miał na myśli przez należyte udokumentowanie?
Sądzę, że wystarczyć powinien dokument zakupu tychże dekoracji. Nie chcę nawet myśleć, że mogłoby to także oznaczać sporządzenie notatki o zapotrzebowaniu biura w zakup nowych światełek, bo stare się zniszczyły…
Mowa o interpretacji dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach nr IBPBI/1/415-39/ESZ
Czy Polski Ład wystarczająco zachęci informatyków i programistów do przejścia na ryczałt?
Prezenty mogą być kosztem podatkowym
Znaczenie jednak ma oczywiście wartość przekazywanych upominków, tak jak i obecność logo firmowego na nim.
Z pisma Izby Skarbowej w Warszawie nr IPPB5/423-857/09-2/AM wynika, że dokonując analizy kwalifikacji wydatków do kosztów reprezentacji bądź reklamy, należy w szczególności wziąć pod uwagę całokształt prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej, wartość przekazywanych podarków oraz ustalić krąg obdarowanych oraz okoliczności ich wręczania, itp. Ustawodawca nie ustalił jednak górnej granicy prezentu.
Jednakże, zarówno na gruncie orzecznictwa, jak i praktyce gospodarczej należałby przyjąć, że gadżety o niewielkiej wartości, opatrzone logo firmy i wydawane masowo obecnym lub potencjalnym kontrahentom nie mają charakteru reprezentacyjnego. Ich obecność w dzisiejszych czasach jest na tyle powszechna, że wręcz nie stosowanie się do powyższego mogłoby uchodzić za odstępstwo zwyczajowego postępowania.
Organy podatkowe twierdzą jednogłośnie – świąteczny klimat może być kosztem w firmie 🎁